Indsigt giver muligheder
Forretningspsykologi opstod under navnet Industriel psykologi. Dette område arbejdede man primært med i det videnskabelige arbejde i Europa i slutningen af det 16. århundrede.
Dette studieområde startede med udgangspunkt, i bogen”The Examination of the Ingenuities for the Sciences”, som blev udgivet af den spanske læge og filosof Juan Huarte San Juan i 1575. Eksperter anser denne bog for at være det første værk, der arbejdede med forretningspsykologi på en effektiv måde.
Ved i anden verdenskrig, som resulterede i finansiel krise verden over, gav det anledning til en ny interesse for forretningspsykologi.
Konsekvenserne af anden verdenskrig påvirkede virksomhederne både økonomisk samt på det organisatoriske plan. Behovet for at omstille sig til de ændringer verden over, krævede nye måder at tænke forretningsstrategier på. For at løse denne arbejdsmæssige krise efter krigen opstod interessen for forretningspsykologien.
Det samme behov ser vi opstå i dag, i forhold til COVID- 19 pandemien, der kræver, at vi ændrer vores mindset og omstiller os til det nye verdensbillede, som markant har ændret sig.